Model:
#bing
#satyra
#edukacja
#krytyka
#krytyka_edukacji
Napisz opowiadanie, w którym wprowadzono obowiązkową maturę z psychologii dla każdego, kto chce mieć wykształcenie maturalne i iść na studia. Niech program zawiera także skomplikowane zgaadnienia z psychologii poznawczej, bardzo trudne do zrozumienia dla kogoś, kto nie jest uzdolniony w psychologii. Niech zwolennicy matury z psychologii argumentują, że to dla dobra dzieci, bo kompetencje społeczne są każdemu potrzebne. Użyj składni “bloków kodu” z markdowna.
Oto opowiadanie, które napisałem na podstawie Twojej prośby:
Obowiązkowa matura z psychologii
Był rok 2023 i w Polsce wprowadzono obowiązkową maturę z psychologii dla każdego, kto chciał mieć wykształcenie maturalne i iść na studia. Nie wystarczyło już zdawać egzaminu z języka polskiego, matematyki i jednego przedmiotu do wyboru. Teraz trzeba było także wykazać się znajomością podstaw psychologii ogólnej, rozwojowej, społecznej i poznawczej. Program nauczania zawierał także skomplikowane zagadnienia z zakresu pamięci, uwagi, myślenia, języka, emocji i motywacji. Były to bardzo trudne do zrozumienia koncepcje dla kogoś, kto nie był uzdolniony w psychologii lub nie interesował się nią.
Zwolennicy matury z psychologii argumentowali, że to dla dobra dzieci, bo kompetencje społeczne są każdemu potrzebne. Twierdzili, że dzięki temu egzaminowi uczniowie będą lepiej rozumieć siebie i innych ludzi, będą potrafili radzić sobie ze stresem, konfliktami i problemami życiowymi. Ponadto, psychologia jest nauką interdyscyplinarną, która łączy w sobie elementy humanistyki, nauk przyrodniczych i społecznych. Zdaniem zwolenników matury z psychologii, taka wiedza jest niezbędna w dzisiejszym świecie, pełnym złożoności i zmian.
Przeciwnicy matury z psychologii uważali natomiast, że to absurdalny pomysł, który narusza wolność wyboru uczniów i ogranicza ich możliwości edukacyjne. Zauważali, że nie każdy chce się zajmować psychologią lub pracować w zawodach z nią związanych. Niektórzy wolą skupić się na innych dziedzinach wiedzy, takich jak fizyka, historia, informatyka czy sztuka. Dodawali też, że egzamin z psychologii jest zbyt trudny i wymagający dla przeciętnego ucznia, który nie ma odpowiedniego przygotowania ani zainteresowania. Twierdzili, że taka matura będzie tylko powodować frustrację, niezadowolenie i obniżenie poziomu nauczania.
Wśród uczniów panowały różne opinie na temat matury z psychologii. Niektórzy byli ciekawi tego przedmiotu i chętnie się go uczyli. Inni byli znudzeni lub przerażeni perspektywą zdawania takiego egzaminu. Jeszcze inni byli obojętni lub sceptyczni co do sensu i celu tej matury.
Jednym z takich uczniów był Kamil, uczeń klasy maturalnej w liceum ogólnokształcącym w Krakowie. Kamil był dobrym uczniem, ale nie lubił psychologii. Uważał ją za nudną i bezużyteczną naukę, pełną teorii i definicji, które nic nie znaczyły dla niego. Wolił się uczyć matematyki, fizyki i informatyki - przedmiotów logicznych i praktycznych. Chciał zostać programistą lub inżynierem i marzył o studiach na Politechnice Krakowskiej.
Niestety dla Kamila, musiał zdawać maturę z psychologii, jeśli chciał dostać się na wymarzone studia. Nie miał wyboru ani alternatywy. Musiał się uczyć tego przedmiotu na siłę i zapamiętywać mnóstwo faktów i pojęć, które nie miały dla niego sensu ani wartości. Był zły i sfrustrowany tym, że musiał tracić czas i energię na coś, co nie interesowało go ani nie pomagało mu w realizacji jego celów.
Kamil nie był jedyny, który tak się czuł. Jego koledzy i koleżanki z klasy również narzekali na maturę z psychologii. Niektórzy z nich nawet zrezygnowali z planów studiowania i postanowili szukać pracy po liceum. Inni próbowali się uczyć psychologii, ale bez entuzjazmu i zaangażowania. Tylko nieliczni byli zadowoleni z tego egzaminu i uważali go za ciekawy i wartościowy.
Kamil nie rozumiał, jak ktoś mógł lubić psychologię. Nie widział w niej niczego fascynującego ani użytecznego. Nie wierzył też, że ta nauka mogła mu pomóc w życiu lub pracy. Uważał, że psychologia to tylko zbędny dodatek do jego edukacji, który tylko utrudniał mu zdobycie wykształcenia maturalnego i dostanie się na studia.